A témaindító és a továbbgondolásra ösztönző cikk a kocka.blog-on jelent meg "A család és a szomszéd Kockájának lenni" címmel.
A sok hozzászólásból (amiket érdemes végigolvasni) látszik, hogy sokakat érint a téma, sokan segítenek családi-baráti-ismerősi körben a számítógépeket működésre bírni/megjavítani/karbantartani.
Numlock Holmes is megírta saját gondolatait a "Kockának lenni jó vagy rossz?" című posztban.
Mindkét írásból egy dolog hiányzik - bár céljuk egyértelműen nem is ez volt:
Mennyit ér a szomszéd informatikus ideje, ha átmegy Hozzád adatot menteni/installálni/vírust irtani/gépet szerelni/stb.???
Családi, vagy szűk baráti körben persze fel sem merül a gondolat, hogy ezért pénzt kérjünk - megcsináljuk szívesen.
De ha egy távolabbi ismerős, vagy egy ismerős ismerőse kér meg "egy kis szívességre", akkor - általában - felmerül a "mennyit kérsz érte/mennyiért dolgozol" kérdés is.
Idő, megoldandó feladat bonyolultsága - mitől függ az összeg?
Mivel az átlag felhasználó nem tudja (legfeljebb sejti), hogy mennyit dolgozol a gépével, mire működik/újra működik, ezért nincs kiindulási alapja, hogy mennyit adjon Neked.
Egy számítógép rengeteg hibajelenség forrása lehet. Lehet, hogy "csak" a vírusokat kell leirtani róla, lehet, hogy "csak" konfigurálni kell a gépet, vagy szétszedni-kitisztítani-összerakni, hibát keresni, alkatrészt beszerezni/cserélni, routert konfigurálni, temp könyvtárt kiüríteni, komplett adatmentést végezni, oprendszert installálni (drivereket vadászni, BIOS-t és FIRM-et frissíteni), kedvenc programjaikat felrakni/beállítani - a végtelenségig lehetne sorolni.
A "nemkocka" ebből annyit lát, hogy vered a billentyűzetet, vagy belebújsz a gépébe, s egyszercsak újra működik a gép, ismét van net, már nem zajos a ventillátor, vagy megvannak az elveszettnek hitt képek/zenék/filmek.
Fogalma sincs, hogy mit csináltál, őt csak a végeredmény érdekli.
De mennyire legyen "hálás" Neked?
Mi a kiindulási alap?
1.
Egy informatikus Magyarországon 150-800eFt-ot, külföldön (kezdőként) 32.110 - 65.781 között keres - dollárban, évente (ez átszámolva kb. 570eFt-1.2MFt/hónap) (forrás 1) (forrás 2).
Ha a magyarországi minimumot nézzük, akkor ez nettó órabérre átszámolva (20 munkanap, 8 óra) 937.5.-Ft/óra.
Jellemzően munkaidő után, esetleg hétvégén történnek az ismerős ismerősének végzett javítások - ha az informatikus ezt a munkahelyén tölti, akkor (jó esetben) 50-100%-os túlórapénzt kap, tehát: 1400-1900.-Ft-ot óránként.
2.
Ha helyetted más utat választ az, akinek dolgozol, akkor több lehetősége van:
2.1
Igénybe veszi egy magyarországi multi "Szuperszerviz" névre hallgató szolgáltatását bruttó 8000.-Ft-ért: ennyi pénzért (kiszállással együtt) 30 perc törődést kap géped, minden további 30 perc bruttó 3250.-Ft. Ha sürgős a javítás, akkor 3 órán belül megjelennek - igaz, ekkor 11.850.-Ft/30 perc-ről indul a tarifa.
2.2
A hivatalos szervizek óradíja 2500-9000.-Ft között van, helyszíni javítás esetén plusz kiszállási díj.
Ezek tehát a legkézenfekvőbb lehetőségek, ha helyetted más utat választ. Persze az, hogy Te a "hivatalos" árakhoz képest mennyi engedményt adsz - mert ő az ismerősöd ismerőse - az teljesen a Te dolgod. De legalább legyen egy kiindulási alap, legyen egy megnevezett összeg, amire tudsz hivatkozni, hogy "Nézd Béla, ezek a lehetőségeid vannak, én elvállalom Neked xx százalékkal olcsóbban."
Egy fontos megjegyzés:
Ne csak azért dolgozz becsületesen, mert megfizetnek.
Ezt lehetne ragozni, de felesleges. Ugye.
"Súlyosbító tényezőként" - gondolom - nem ismeretlen a következő jelenség: mivel ismerős ismerőse vagy, ezért sokan úgy érzik, hogy Neked még "belefér" - ha már ott vagy és dolgozol a gépén - akkor magyarázz is közben / adj tanácsot a szomszéd haver gépének bővítésére / tanítsd meg az új digitális fényképezőgépének kezelésére / nézd meg az unokákról készült fényképalbumot :)
Erről csak egy táblázat jut eszembe, amit annak idején autószerelő műhelyek falán lehetett látni:
Díjtáblázat ügyfeleknek:
Rezsi óradíj : 1000.-Ft
Ha nézi : 2000.-Ft
Ha tanácsot ad : 3000.-Ft
Ha segíteni akar : 5000.-Ft
Mindenképp tisztább a kép, ha megegyezés előtt tisztáztok pár dolgot:
1. Mit vár el, milyen eredményt szeretne.
2. Ha felmerülnek további problémák (a javítástól függően, vagy függetlenül), milyen garanciát vállalsz munkádért?
3. Ha további kérdései vannak, mikor hívhat telefonon, milyen hosszúságban és "mélységben" vagy hajlandó segíteni?
4. A javítás/segítségnyújtás ára és elszámolása (órabér, költségek (backup CD/DVD, alkatrészek, kiszállás), stb.).
Még egy nagy dilemma: ha olyan fatális hibával találkozol, amit pár perc alatt elhárítasz, akkor milyen összeget mondj? Hogy gondolkozz/kalkulálj, ha becsületes is akarsz maradni, de tudod, hogy az adott problémát nélküled nem oldotta volna meg?
Ez egyrészt lelkiismereti kérdés, másrészt - ha becsületes és őszinte szakembernek ismernek meg, akkor valószínűleg lesz még pár "látogatásod" a segítséget kérőnél, vagy az ő ismerősei között.
Ne légy olyan, mint az egyszeri autószerelő:
Delikvens elviszi a szervizbe a kocsiját, mert nagyon nehezen indul.
A szaki hátramegy egy kalapácsért, és egy nagyot üt a motor alsó részére.
Ezután az autó pöcc-röff indul, a szaki pedig benyújtja a számlát:
- 5000.-Ft lesz.
- Mi kerül egy kalapácsütésben 5000.-Ft-ba? - kérdi az autós.
- A kalapácsütés az egy százas, de 4900.-Ft az, hogy tudtam, hová kell ütni. - válaszol a szaki.
Ha van kedved, szavazz, vagy szólj hozzá:
Kedves Barátaim!
Ti, akik személyesen ismertek, és nem csak Veletek, hanem számítógépeitekkel is "jó viszonyban" vagyok, ezt az írást NE vegyétek magatokra, NEM Nektek szól!!!
Az utolsó kommentek